Ursus C-360 dane techniczne, wymiary, spalanie

Jest to ciągnik niezbyt ciężki przeznaczony do wykonywania prac raczej w średnich gospodarstwach rolnych. W sprzedaży były egzemplarze zarówno z kabiną jak i bez kabiny. W 1976 roku Ursus uruchomił produkcję modelu C-360 z silnikiem o mocy 52 KM. Ciągnik ten otrzymał również nową maskę w porównaniu do poprzednika serii C – Ursusa C-4011, która nawiązywała do nowego na ówczesne czasy stylu ciągników marki Ursus. Ciągniki Ursus C-360 produkowano do 1994 roku i łącznie z modelem C-4011 wyprodukowano ich ponad 650 tys. sztuk.

Już od samego początku produkcji myślano o unowocześnieniu układu napędowego ciągnika C-360. Prowadzono prace nad hydromechaniczną skrzynią biegów, rozważano zastosowanie obok skrzyni biegów tzw. wzmacniacza momentu, czyli klasycznej przekładni planetarnej przełączanej za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych i hamulców sterowanych hydraulicznie, pozwalających na zmianę przełożenia bez przerwy w napędzie, czyli bez wysprzęglania i odejmowania nogi z gazu. Rozwiązanie to jest przydatne podczas pracy, w trakcie orki, w sytuacjach kiedy niespodziewanie zmieniają się warunki terenowe w jakich przychodzi pracować. W takich sytuacjach bez wysprzęglania i ujmowania nogi z gazu można wykonać redukcje i dopasować możliwości ciągnika do nowego obciążenia. Niestety w/w rozwiązania nie zostały zastosowane w seryjnej produkcji ciągnika Ursus C-360. Tyle jeśli chodzi o ciekawostki związane z historię C-360. Znacznie lepiej, chociażby na tle poprzedników prezentowały się parametry techniczne i osiągi silników stosowanych z popularnej sześćdziesiątce.

Silnik zastosowany w Ursusie C-360 to model S-4003, to 4-cylindrowa, wysokoprężna jednostka o pojemności 3121 ccm z bezpośrednim wtryskiem, chłodzona cieczą i osiągająca moc 52 KM przy obrotach 2200 na minutę oraz z maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm przy 1500 obrotach. Przy mocy znamionowej jednostka ta zużywała paliwa w ilości 265 g/kWh. Wał korbowy silnika podparty jest w pięciu punktach na łożyskach głównych o średnicy 70 mm. Łożyska korbowodowe, które łączą korbowody z wałem korbowym mają średnicę 60 mm. Kolejność zapłonu w silniku to 1-3-4-2. Moment dokręcenia głowicy wynosi od 137-147 Nm.

W porównaniu z poprzednikami np. Ursusem C-355 wprowadzono kilka istotnych i ważnych usprawnień, m.in. zastosowano fotel kierowcy typu GRAMMER, wprowadzono możliwość szybkiej wymiany zaczepu wahliwego na zaczep do przyczep jednoosiowych, wzmocniono i poprawiono układ hamulcowy a przede wszystkim co ważne dla posiadaczy trzydziestek – zunifikowano obciążenie przednie i tylne z modelu Ursus C-330.

Cechy charakterystyczne ciągnika jeśli chodzi o osiągi i wyposażenie to napęd na dwa koła 4x2 i prędkość maksymalna dochodząca do 25,4 km/h. Standardowo z przodu montowane były koło 6,00-16,6 PR, natomiast z tyłu 14,9/13-28. Bez obciążników ciągnik ważył 2170 kg. W układzie napędowym zastosowano sprzęgło cierne, dwustopniowe, suche, tarczowe. Skrzynia biegów to przekładnia niesynchronizowana, z reduktorem, 10 biegów do przodu i 2 do tyłu, do tego mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego. Układ jezdny stanowiła oś przednia nienapędzana, sztywna, zamocowana wahliwie na sworzniu ze śrubowo-kulowym mechanizmem kierowniczym. Całość uzupełniał hydrauliczny hamulec niezależny na oba koła tylne, bębnowy, TUZ z udźwigiem do 1200 kg oraz zależny i niezależny WOM o obrotach 540 na minutę.

Układ zasilania paliwem to dwukomorowy filtr z wkładem filcowo papierowym typu FVD10RP 1.8, tłoczkowa pompa wtryskowa z regulatorem mechanicznym P24-49, tłoczkowa pompa zasilająca V2HF01A, wtryskiwacze WJ - 1S78.7 z rozpylaczem D1 LMK 150/W2. Układ smarowania silnika to zębata pompa olejowa z szeregowym, pełno przepływowym filtrem oleju z wkładem papierowym typu PP-8.4. Rodzaj filtra powietrza: mokry z cyklonem. Instalację elektryczną tworzą: jednoprzewodowa prądnica typu P20d, dwie sztuki akumulatorów typu 3SR-165 (6 V - 165 Ah) oraz rozrusznik elektryczny typu R11a.

W układzie kierowniczym dopuszczalny luz na kole kierownicy powinien wynosić 10-15 stopni. W układzie jezdnym, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy powinien wynosić 8 stopni, kąt pochylenia kół przednich 3 stopnie i 30 minut, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy 0 st. Zbieżność kół przednich to 3-11 mm, natomiast ich rozstaw wynosić może odpowiednio: 1350 mm, 1500 mm lub 1650 mm. Zalecane ciśnienie opon kół przednich to 176-196 kPa przy pracach polowych i podobnie 176-196 kPa przy pracach transportowych. W przypadku kół tylnych zalecane ciśnienie ogumienia to 78-98 kPa przy pracach polowych oraz 137-157 kPa przy pracach transportowych.

Zgodnie z zaleceniami co 8-10 mth należy sprawdzać poziom oleju w silniku. Miejsce smarowania silnika obejmujące miskę olejową, pompę wtryskową i regulator obrotów mieści 10 litrów oleju, między dolną a górną kreską wskaźnika jest 1 litr różnicy. W przypadku filtra powietrza nominalna ilość oleju to 1,8 litra i jest to poziom, który sięga pierścieniowego wytłoczenia na obwodzie obudowy filtra. Zalecany rodzaj oleju to Superol CC SAE 20W/40. Co 100 mth zaleca się wymieniać olej w filtrze powietrza. Co 200 mth wymieniamy olej silnikowy.

Również co 100 mth zaleca się sprawdzać olej w skrzyni przekładniowej i przekładni głównej oraz uzupełniać olej w mechanizmie kierowniczym i zwolnicach. Do przekładni wchodzi 25 litrów oleju i jest to poziom pomiędzy górną a dolną kreską wskaźnika. W mechanizmie kierowniczym mamy 1 litr oleju, który sięga do poziomu korka wlewu. W zwolnicach lejemy po 1 litrze na zwolnicę (razem 2 litry oleju) i jest to poziom, który sięga do wysokości korka kontrolnego. W przekładni, układzie kierowniczym i zwolnicach stosujemy olej Hipol 6.

W ciągniku Ursus C-360 znajduje się kilka ważnych punktów smarowniczych, o które również należy odpowiednio zadbać. Co 100 mth smarujemy łożysko pompy wodnej, wałek widełek pedału sprzęgła, łożysko wciskowe sprzęgła, sworznie zwrotnic (4 punkty, po 2 na zwrotnicę), jeden sworzeń osi przedniej, 4 przeguby drążków kierowniczych, wałek pedałów hamulców i przekładnia wieszaka prawego. Wszędzie tam gdzie są kalamit ki smarujemy do momentu ukazania się smaru jednak nie mniej niż 3-5 suwów smarownicy. Wszelkie rolki smarujemy w ten sposób aby je zwilżyć, tak by w widocznych miejscach pojawił się nowy smar. Co 200 mth smarujemy rolki siedziska GRAMMERA, natomiast co 400 mth rolki i prowadnice drzwi w kabinie czy łożyska piast kół przednich. W przypadku piast wolną przestrzeń wypełniamy w 2/3 nowym smarem. Do smarowania stosujemy smar rodzaju ŁT-43.

Poza smarowaniem i regularnym sprawdzaniem płynów i oleju w poszczególnych układać warto systematycznie sprawdzać poziom cieczy chłodniczej, oczyszczać filtr podnośnika hydraulicznego, smarować wszelkie widoczne łożyska i sworznie, sprawdzać dokręcenie nakrętek kół przednich, sprawdzać poziom elektrolitu w akumulatorach, oczyszczać odolejacz ze szczególnym uwzględnieniem filtru odolejacza, usuwać wodę ze zbiornika powietrza, sprawdzać dokręcenie kół tylnych, smarować przekładnię zębatą cięgła prawego wieszaka TUZ-a a także smarować gwintowe połączenia TUZ-a. Co 200-400 mth warto oczyścić filtr paliwa myjąc wkład zgrubnego oczyszczania, dodatkowo warto oczyścić osadnik filtru paliwa pompy zasilającej. Podobnie filtr paliwa warto oczyścić i umyć jego wkład. Co jakiś czas warto zwrócić uwagę na klemy akumulatora smarując je smarem. Co 400-800 mth zaleca się wyregulować luzy zaworowe oraz sprawdzić smarowanie dźwigienek zaworowych. Podobnie sprawdza się ciśnienie oleju oraz stan techniczny wtryskiwaczy i ciśnienie wtrysku. Raz na 400-800 mth regulujemy również luzy w układzie kierowniczym czy luzy łożysk przednich oraz zbieżność.

Jeśli chodzi o spalanie to w przeliczeniu na motogodzinę przy ciężkich pracach polowych ciągnik Ursus C-360 zużywa średnio 8 litrów paliwa. W przypadku transportu polowego zużycie spada do 6,4 litra na motogodzinę, natomiast przy transporcie drogowym zużycie osiąga 5,2 litra na motogodzinę. Przeliczając to na zwykłe godziny podczas ciężkich prac polowych ciągnik zużywa 6 litrów na godzinę, w przypadku transportu polowego zużycie spada do 4,8 litra na godzinę natomiast przy transporcie szosowych schodzimy ze zużyciem do 3,9 litra na godzinę.

Informacje o modelu Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne
Marka (producent) Ursus
Model ciągnika Ursus C-360
Seria C
Poprzedni model Ursus C-355
Następny model Ursus C-360-3P
Mniejsza wersja
Większa wersja Ursus C-380
Lata produkcji od 1976 do 1992 r.
Kabina z systemem ROPS Nie
Opinie Opinie o Ursus C-360 Nowe!
3.43
AGROrank to nasza ocena!

silnik średniej mocy, raczej mały zbiornik na paliwo, dość szybki, układ paliwowy i jednostka zasługują na wyróżnienie, większa niż przeciętna pojemność silnika, jednostka przeciętna aczkolwiek efektywna, gwarantuje dobry stosunek osiągów do kosztów, dobrze wypada jeśli porównamy koszty i możliwości, czterosuwowy, klasycznie 4 cylindry... cała opinia

3,43
Porównywarka Porównaj ciągnik Nowe!
Pytania na forum o Ursus C-360 Pytania - forum dotyczące modelu Ursus C-360 Nowe!

Osiągi Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Maksymalna moc (KM / kW) 52 KM (38 kW)
Obroty znamionowe 2200 obr. / min.
Spalanie 265 g/kWh (max. ~10 l.) (przy 2200 obr. / min.)
Pojemność zbiornika paliwa 70 l.
Maksymalna prędkość 25,4 km / h



Silnik w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Rodzaj paliwa Olej napędowy (diesel)
Producent silnika Ursus
Typ silnika Ursus S-4003
Rodzaj silnika Diesel (silnik wysokoprężny)
Pojemność silnika 3,12 l.
Ilość suwów 4
Liczba cylindrów 4
Kompresja (stopień sprężania) 17:1
Średnica tłoka 95 mm
Skok tłoka (suw) 110 mm
Maksymalny moment obrotowy 190 Nm przy 1500-1600 obr. / min.
Filtr powietrza mokry z cyklonem
Filtr paliwa z wkładem filcowo-papierowym
Ilość komór w filtrze paliwa 2
Filtr oleju szeregowy,pełnoprzepływowy,typ PP-8.4
Pompa oleju zębata
Regulacja obrotów (sterowanie) mechaniczna
Rodzaj pompy wtryskowej tłoczkowa z regulatorem mechanicznym
Wtryskiwacze z rozpylaczem czopikowym
Ciśnienie wtrysku 16 MPa
Chłodzenie Silnik chłodzony cieczą
Obieg wymuszony tak, chłodzenie z pompą wody
Chłodnica tak, z wentylatorem
Termostat tak
Rodzaj chłodnicy rurkowo-płytkowa
Ilość płynu chłodzącego 11 l.
Sprzęgło cierne, 2-tarczowe, suche, z niezależnym sterowaniem WOM, dwustopniowe

Turbosprężarka w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Turbosprężarka Nie
Podwójna sprężarka (dual) Nie dotyczy
Chłodnica powietrza doładowującego (intercooler) Nie dotyczy
Chłodnica za sprężarką (aftercooler) Nie dotyczy
Turbosprężarka z zaworem wastegate Nie dotyczy
Zmienna geometria łopatek w turbinie Nie dotyczy
Zawór regulacyjny ciśnienia (wastegate) Nie dotyczy
Dodatkowe parametry turbiny

Elektryka w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Napięcie zasilania rozrusznika (V) 12 V
Masa dodatnia
Akumulator (V) 6 V
Ilość akumulatorów 2
Rodzaj ładowania b.d.
Producent systemu ładowania Ursus
Rodzaj zapłonu Elektryczny
Tylna lampa stopu tak
Tylna lampa rolnicza tak
Lampa typu kogut nie

Wałek przekaźnika mocy (WOM) w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Liczba obrotów 540 obr. / min.
Sterowanie WOM ręczne / mechaniczne

Układ hamulcowy w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
System ABS (zapobieganie blokowaniu kół) Nie
System wspomagania hamulców Tak, wspomaganie hamowania jest dostępne w
Zespół hamulcowy Zespół mechaniczny
Mechanizm różnicowy Nie
Rodzaj hamulców hamulce bębnowe, suche, hydrauliczne, niezależne na oba koła, hamulec zewnętrzny (przyczepa)
Tarcze

Wymiary ciągnika Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Ciężar od 2170 kg do 2850 kg (w zależności od wersji)
Ciężar z kabiną 2420 kg
Długość 3570 mm
Wysokość 2230 mm
Szerokość 1800 mm
Prześwit 440 mm
Rozstaw kół z przodu od 1250 mm do 1750 mm
Rozstaw kół z tyłu od 1350 mm do 1800 mm
Rozstaw osi 2130 mm
Rozmiar kół z przodu 6.00-16.6
Rozmiar kół z tyłu 14.9-28; 13-28
Dop. masa całkowita przyczepy bez hamulca 1500 kg
Dop. masa całkowita przyczepy z hamulcem 10500 kg
Największy dopuszczalny nacisk na oś 37 kN
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) 2955 kg
Promień skrętu 7,7 m

Układ napędowy w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Napęd 4x2, 2WD (w zależności od wersji)
Dodatkowe cechy napędu napęd na jedną oś
Niezależne zawieszenie (ILS - Independent Link Suspension) Brak
Przegubowe
Napęd gąsienicowy Nie
Hydrostatyczny układ kierowniczy Nie
Mechanizm różnicowy napęd z mechanizmem blokowanym mechanicznie
Układ kierowniczy drążkowy
Drążki reakcyjne z przodu tak
Zwolnice planetarne z tyłu nie
Zwolnice planetarne z przodu nie

Hydraulika w Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
TUZ 1200 kg
Rodzaj podnośnika hydraulicznego klasyczny
Wydajność pompy podnośnika 20 l / min
Ciśnienie pompy podnośnika 12 MPa
Układ hydrauliczny Load Sensing Nie
Układ zamknięty Tak
Układ centralny Nie
Stały przepływ Nie
Stałe ciśnienie Nie
Układ sterujący b.d.
Pompa przekładnia zębata
Rozdzielacz dwusekcyjny nie
Szybkozłącza 2
Funkcja / Przycisk Auto Lift nie

Przekładnia i skrzynia biegów Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Skrzynia synchroniczna Nie, niesynchroniczna
Przekładnia synchronizowana mechanicznie Tak
Przekładnia PowerShift Nie
Przekładnia z mechanizmem nawrotnym (PowerShuttle) Nie
Dodatkowe informacje o przekładni
Liczba biegów do przodu 10
Liczba biegów do tyłu 2
Biegi pełzające nie

Wyposażenie Ursus C-360

Ursus C-360 dane techniczne Wartość
Górny zaczep transportowy tak
Zaczep dolny tak, wahliwy
Klimatyzacja nie

Popularne porównania Ursus C-360

Modele ciągników Ursus produkowane w latach: